طراحی خطای 404 برای سایت – سئومکانیک

خطای 404 یکی از رایج ترین خطاها در هنگام بازدید کاربران از یک وب سایت است و یکی از استانداردهای اساسی در طراحی وب سایت محسوب می شود. هنگامی که به یک صفحه وب دسترسی پیدا می کنید، مرورگر شما درخواست را به سرور ارسال می کند. اگر سرور نتواند صفحه درخواستی را پیدا کند، خطای 404 نمایش داده می شود تا به کاربر اطلاع دهد که صفحه وجود ندارد. دلایل زیادی وجود دارد که کاربران هنگام بازدید از سایت شما خطای 404 دریافت می کنند. مهمترین آنها عبارتند از:

  • صفحات را از سایت حذف کنید و لینک آنها را در سایر صفحات سایت بگذارید
  • دریافت بک لینک از سایت های دیگر (اشتباه نگارشی نویسنده) به صفحاتی که در سایت وجود ندارند
  • خطا در کدنویسی سایت و لینک سازی نادرست

چرا خطای 404 را جدی بگیریم؟

گوگل به صفحه 404 در وب سایت ها توجه زیادی دارد و طراحی و وجود آن را به عنوان یک امتیاز مثبت برای افزایش رضایت کاربران می داند. از آنجایی که پنل وب مستر گوگل دارای بخش ویژه ای است که به خطاهای خزیدن اختصاص داده شده است، یکی از مهم ترین اطلاعات ارائه شده در این بخش این است که کاربران به کدام صفحات مراجعه کرده و خطای 404 را دریافت می کنند.

از طرفی وقتی کاربر به چنین صفحاتی ارجاع داده می شود، احتمال خروج او از سایت شما به طور کلی افزایش می یابد، حال اگر اطلاعات درستی در اختیار او قرار دهیم، شانس خود را برای جلب رضایت کاربر افزایش داده ایم. اصولاً در ایران کمتر به طراحی 404 صفحه توجه می شود و این صفحه آخرین صفحه ای است که یک طراح وب برای آن وقت می گذارد. اگر به طراحی این صفحه و پیغام های خطا دقت کنیم، می توانیم ذهنیت منفی مبنی بر باز نشدن صفحه ای را به روی کاربر کاهش دهیم و در نتیجه از خروج کاربر از صفحه و خروج از سایت جلوگیری می کنیم.

در ادامه به عناصر کاربردی طراحی صفحات مرتبط با 404 می پردازیم و نحوه استفاده از هر یک از این تکنیک ها را با بررسی سایت های موفق ایرانی شرح می دهیم.

برای مشاهده صفحات 404 در سایت های دیگر، کافی است کلمه 404 یا سایر کلمات بی معنی را در انتهای آدرس سایت وارد کنید تا صفحه خطا وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید  ترندهای دیجیتال سال 2017 ( قسمت اول ) - سئو مکانیک

متن مناسب را بنویسید تا کاربر از خطا مطلع شود

متن پیام خطای 404 بسیار مهم است، نوشتن پیام عذرخواهی در مواقعی که صفحه مورد نظر در دسترس نیست و ارائه لینک های مفید و مناسب به سایت می تواند عاملی دلگرم کننده برای کاربر باشد. بهتر است دلیل خطا را در یک جمله ساده و کوتاه به کاربر بگویید. به عنوان مثال، لینک درخواستی شما نادرست است یا صفحه مورد نظر شما یافت نشد.

ارور 404 سایت ورزشی 3

سایت ورزش 3 را به حق می توان محبوب ترین و پربازدیدترین سایت ایرانی دانست و به نقل از سئو مکانیک دلیل چنین موفقیتی توجه به جزئیات برای کسب رضایت بیشتر کاربران است. در شکل زیر طراحی خلاقانه ارور 404 برای سایت Sports 3 را مشاهده می کنید که شامل عناصر زیر می باشد:

  1. از یک تصویر متحرک مرتبط با محتوای سایت (ورزشی) برای نمایش پیغام خطا استفاده کرد.
  2. در بالای تصویر پیغام خطای داده شده به کاربر را مشاهده می کنید که کاملا واضح و قابل درک است.
  3. به منظور بهبود سایت لینکی ارائه شده است که از کاربر دعوت می شود در صورت بروز مشکل در لینک های داخلی آن را جهت اصلاح به مدیریت سایت ارسال کند.
  4. لینک هایی به صفحات اصلی وب سایت و صفحاتی که تعداد بازدیدکنندگان بالایی دارند وجود دارد تا کاربر به راحتی تنها با یک کلیک به صفحات مورد نظر دسترسی پیدا کند.

دیوار سایت خطای 404

همانطور که مشاهده می کنید در صفحه 404 سایت دیوار با پیغام “اینجا خبری نیست، سعی می کند با یک جمله ساده که بار منفی کمی دارد به کاربر نشان دهد که صفحه مورد نظرش قابل دسترسی نیست؛ اما توضیحات بیشتر و دسترسی های آسان تری برای کاربر ایجاد نشده است. اگرچه منوی سایت همچنان در این صفحه قابل مشاهده است، اما ممکن است برخی از کاربران تصور کنند که این سایت در لحظه از کار افتاده یا مشکلی دارد.

بیشتر بخوانید  رعایت اصول سئو در تولید محتوا ✍️ نگارش شده - سئو مکانیک

صفحه 404 در سایت دیجی کالا

در شکل زیر صفحه 404 سایت دیجی کالا نمایش داده شده است. در این سایت با استفاده از طراحی گرافیکی صفحه 404 متوجه خواهید شد که وارد صفحه اشتباهی شده اید. با گرافیک مناسب در این صفحه، کاربران تجربه بدی با این خطا نخواهند داشت، اما لینک ها و توضیحات تکمیلی در آنجا قابل مشاهده نخواهند بود. درست است که اگر روی هر جایی از صفحه کلیک کنید به سایت اصلی دیجی کالا هدایت می شوید، اما هیچ متن یا پیامی وجود ندارد که کاربر را وادار به کلیک کردن کند. ضمنا منوی اصلی سایت در دسترس کاربر نیست تا بتواند مستقیما وارد قسمت مورد نظر شود.

امکان جستجو در صفحه پیام 404

افزودن کادر جستجو یکی دیگر از تکنیک های پیشنهادی برای بهبود رابط کاربری در 404 صفحه است که با این کار کاربر می تواند عبارت یا موضوعی را که برای آن در سایت شما وارد کرده است جستجو کرده و مستقیماً محتوای مورد نظر را بیابد. این روش عموما برای سایت های خبری و سایت هایی با تعداد موضوعات و صفحات زیاد توصیه می شود. اگر سایت شما دارای صفحات محدود و مهمی است، می توانید به جای عملکرد جستجو، لیستی از مهمترین صفحات سایت را در اختیار کاربران خود قرار دهید.

نمونه ای از کادر جستجو در سایت ایرانسل

در طراحی صفحه 404 سایت ایرانسل کاربر به صفحات پربازدید هدایت می شود. با این روش، کاربران تشویق می شوند که از طریق این لینک ها در سایت بمانند و آن را ترک نکنند. علاوه بر این، اگر هیچ یک از این لینک ها توسط کاربر استفاده نشود، می تواند از کادر جستجو برای رسیدن به هدف خود استفاده کند.

بیشتر بخوانید  آموزش ساخت فایل robots.txt و کار با Blocked URLs وبمستر

تنها مشکل ایرانسل در نمایش ارور 404 طراحی نامناسب و استفاده از مثلث نارنجی با علامت تعجب بزرگ است که حس خوبی در بین عموم ایجاد نمی کند و باعث می شود این سایت با مشکل اساسی مواجه شده باشد.

فهرستی از بسته های محتوای ارائه شده در وب سایت را ارائه دهید

برای اینکه کاربر را سریعتر به صفحه اصلی یا صفحه مورد نظر برگردانیم، مجموعه ای از گروه های اصلی محتوای وب سایت را قرار می دهیم. برای این منظور صفحات پربازدید و پربازدید را به عنوان لینک در صفحه 404 معرفی می کنیم.بسیاری از سایت ها با نمایش منوی اصلی و هدر خود در این صفحه سعی می کنند کاربر را به صفحات اصلی سایت هدایت کنند اما باید به کاربر یادآوری کنید که این صفحه مهمی در سایت شما نیست و از محل نامناسبی وارد شده است.

همانطور که مشاهده می کنید گروه های محتوای اصلی وب سایت در وب سایت همراه اول قرار می گیرند و به این ترتیب کاربر به راحتی می تواند از بین این گزینه ها انتخاب کند. تنها نکته منفی این صفحه، پیغام خطا در قالب یک جمله نامفهوم و پیچیده است: «منابع درخواستی یافت نشد.»!!!

سپس سایت های بزرگی مثل تابناک، عصر ایران و بهترین ها را بررسی کردیم، با وجود اینکه این سایت ها تعداد صفحات زیادی دارند و احتمال خطا در آنجا بسیار بیشتر است، هیچ کدام برنامه خاصی برای صفحه 404 خود نداشتند.

همچنین پیشنهاد می کنیم از صفحه 404 سئو مکانیک دیدن کنید و نظرات خود را در مورد اثربخشی آن بیان کنید. اگر نمونه جالبی از طراحی صفحه 404 برای سایت های ایرانی مشاهده کردید، می توانید آن را در قسمت نظرات همین صفحه با ما و خوانندگان سئو مکانیک به اشتراک بگذارید.


نظر 1

نوشتتون عالی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *