روانشناسی رنگها و استفاده از آن در طراحی سایت

تاثیر رنگ بر انسان و انتقال احساسات و معانی مختلف به کمک روانشناسی رنگ ها یک واقعیت ثابت شده است که مورد قبول همگان است. در دنیای امروز به هر کجا که نگاه کنیم رنگ های زیادی را می بینیم اما فارغ از روانشناسی رنگ ها، احساسات مورد نظر طراحان به ما منتقل می شود.
حال اگر طراح گرافیک یک وب سایت باشید یا به عنوان مدیر تبلیغات یک شرکت کار کنید، دانستن و استفاده از روانشناسی رنگ چه تاثیری بر عملکرد و موفقیت شما خواهد داشت؟ در مطالب قبلی به انتخاب رنگ بندی وب سایت و تاثیر رنگ ها در طراحی سایت رستوران اشاره کرده ایم و در این مقاله قصد داریم بیشتر به روانشناسی رنگ ها بپردازیم و کاربرد آنها را در طراحی سایت به صورت موردی بررسی کنیم.


در طراحی وب، هدف اصلی ارائه و فروش خدمات یا محصولات شرکت شما است، اما به دلیل عدم ارتباط چهره به چهره با مشتری، نمی توان از بسیاری از تکنیک های بازاریابی استفاده کرد، به همین دلیل روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت بسیار موثر است و شخصیت و هویت شما را نشان خواهد داد.

مطالعه موردی روانشناسی رنگ در تجارت بزرگ

برای بررسی بهتر روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت، سری به برخی از بزرگترین شرکت های دنیا و حضور آنها در دنیای مجازی می زنیم و روانشناسی رنگ های مورد نظر آنها را با توجه به ترکیب رنگ های استفاده شده در سایت ها بررسی می کنیم.

کوکاکولا

روانشناسی رنگ ها در وبسایت کوکاکولا

همانطور که انتظار می رفت، رنگ اصلی سایت قرمز است و تصویر پس زمینه سایت با خاکستری روشن و سفید پوشانده شده است که به رنگ قرمز وضوح بهتری می بخشد. بر اساس روانشناسی رنگ، قرمز حس هیجان و انرژی را به بیننده منتقل می کند، علاوه بر آن، پیام اصلی سایت در مورد تصویر شادی است که کاملاً با روانشناسی رنگ قرمز مطابقت دارد.
انتخاب رنگ مناسب برای قسمت های مختلف سایت مانند هدر، نوشته ها، تبلیغات و پس زمینه تاثیر زیادی بر بینندگان خواهد داشت، توجه به اصول روانشناسی رنگ ها در انتخاب ترکیب رنگ سایت نشان دهنده حرفه ای بودن برند یا کسب و کار شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید  ریدایرکت چیست؟آشنایی با کدهای ریدایرکت سایت و انواع Redirect

IBM

روانشناسی رنگ در سایت آی بی ام

وب سایت رسمی شرکت IBM از ترکیب رنگی بسیار حرفه ای استفاده می کند که نشان از توجه دقیق آنها به روانشناسی رنگ ها در تمامی زمینه های کاری و تبلیغاتی دارد. رنگ های آبی، خاکستری و سفید در کنار هم و به طور کلی رنگ های سرد نشان دهنده حرفه ای بودن و جدیت یک شرکت است.
گاهی اوقات می توانید بدون در نظر گرفتن اصول جهانی روانشناسی رنگ ها و بسته به سنت محیطی که در آن هستید، ترکیب رنگ سایت را انتخاب کنید. مهم است که در ابتدا مشتریان هدف خود را به خوبی بشناسید، اگر قرار است کسب و کار شما در عرصه جهانی فعال باشد، توجه به اصول جهانی روانشناسی رنگ ها و طراحی وب سایت بر اساس آن بسیار مهم خواهد بود. به عنوان مثال، بسیاری از روس ها هنوز نسبت به رنگ قرمز (نماد کمونیستی) احساس بدی دارند و استفاده از آن در سایت می تواند باعث بی اعتمادی آنها به شما شود، مثال هایی از این دست اهمیت شناخت مشتریان و روانشناسی رنگ را به ما نشان می دهد.
به عنوان مثال، روانشناسی رنگ زرد بسیار پیچیده است زیرا در سوئد احساس غم و اندوه، در فرانسه حسادت، در چین تقدس و در ایران نفرت را بیان می کند.

مک دونالد

روانشناسی رنگ در طراحی سایت مک دونالد

مک دونالد را می توان با لوگوی زرد و قرمزش به سرعت تشخیص داد، از همان ترکیب رنگی در طراحی وب سایت این شرکت به خوبی استفاده شده است. رنگ قالب وب سایت قرمز است و برای فست فودها و رستوران ها به شدت توصیه می شود زیرا از نظر روانشناسی رنگ باعث افزایش سرعت غذا خوردن انسان می شود. البته رنگ هایی مانند مشکی، خاکستری روشن و سفید نیز در این سایت به چشم می خورد. بر اساس اصول روانشناسی رنگ ها می توان دو دسته کلی برای آنها در نظر گرفت، رنگ های گرم مانند زرد، نارنجی و قرمز و رنگ های سرد مانند آبی، سبز و صورتی. هر یک از این رنگ ها به تنهایی بیانگر حس و حال متفاوتی است که در روانشناسی رنگ ها به طور گسترده مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است.

استفاده از رنگ های سرد برای پس زمینه و رنگ های گرم برای ظاهر می تواند به بیننده کمک کند تا عمق تصویر را بهتر درک کند. شرکت پنتون

نایک

روانشناسی رنگ در طراحی سایت نایک

ترکیب رنگ استفاده شده در این سایت سبز، نارنجی و سفید است. بر اساس روانشناسی رنگ، سبز نشان دهنده طبیعت، سلامت و زندگی است و نارنجی نماد سرگرمی و سرگرمی است که با ورزش همخوانی دارد. استفاده از رنگ سفید بدون توجه به روانشناسی رنگ و به منظور نمایش بیشتر محصولات در صفحه سایت صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید  کد نوفالو چیست؟ 4 دلیل استفاده از کد نوفالو nofollow

سیب

روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت اپل

وب سایت اپل یکی از تمیزترین و ساده ترین سایت های موجود در اینترنت است. اگر از منظر روانشناسی رنگ به آن نگاه کنیم، می بینیم که رنگ سفید پس زمینه حس سادگی و تازگی را به بیننده منتقل می کند و خاکستری روشن بالای سایت با حس خلاقیت و جدیت همراه است. استفاده از روانشناسی رنگ ها و ترکیب رنگ های سفید، خاکستری و مشکی به این سایت جذابیت خاصی بخشیده بود.

در مقالات بعدی او طیف وسیع تری از رنگ ها را بررسی کرد. ما تأثیر و احساس هر کدام را از نظر روانشناسی رنگ به شما خواهیم گفت. می توانید وب سایت مورد علاقه خود را در بخش نظرات قرار دهید و نظر خود را در مورد آن به دیگران بگویید.


نظر 1

نوشتتون عالی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *