تحلیل آمار بازدید و ارزش کلمات کلیدی – بررسی رفتار بازدیدکنندگان

فعالیت های شما در زمینه سئو و جذب بازدیدکننده از موتورهای جستجو تنها شروع کار بهینه سازی سایت است و برای ادامه موفقیت و طی مراحل پیشرفت باید با مراحل مهم تری روبرو شوید. بررسی رفتار بازدیدکنندگان و تجزیه و تحلیل آمار بازدید از سایت یکی از روش های موثر در سیاست گذاری های آتی و افزایش کارایی سایت است. ارزش واقعی کلمات کلیدی زمانی مشخص می شود که رفتار کاربرانی که از طریق آن وارد سایت می شوند را تحلیل کرده باشید. ممکن است عبارتی که روزانه 3 بازدیدکننده را به سایت شما هدایت می کند، ارزش بسیار بالاتری نسبت به عبارتی با آمار 10 بازدید در روز داشته باشد.


در این مقاله معیارهای تحلیلی متناسب با رفتار بازدیدکنندگان سایت و آماردانان را ارائه خواهیم کرد تا ارزش واقعی هر کلمه کلیدی را بشناسیم و نقاط ضعف احتمالی در سایت را شناسایی کنیم.

یک آمارگیر مناسب نصب کنید

برای بررسی آمار بازدید سایت اول از همه نیاز به یک آمارگیر قوی با امکانات پیشرفته دارید، در حال حاضر سیستم های آماری فارسی مانند مرورگرهای وب اطلاعات محدود و پیش پا افتاده ای را در اختیار صاحبان سایت قرار می دهند و در کل تاثیری که در کاهش سرعت باز شدن صفحات سایت می گذارند ارزش امکانات ارائه شده را ندارد. Google Analytics Statistician به عنوان یک سیستم جامع و قدرتمند انتخاب خوبی خواهد بود، متاسفانه مانند بسیاری از امکانات گوگل دسترسی آن برای ایران محدود است و برای بررسی آمار بازدید باید آدرس IP را تغییر دهید. آمار ارائه شده توسط سئو مکانیک به نام آمارسیما با امکانات پیشرفته و حتی بیشتر از گوگل آنالیتیکس و محیط فارسی مناسب ترین انتخاب برای سایت های ایرانی می باشد.

بیشتر بخوانید  لینک سازی داخلی چیست؟ + آموزش و ترفند لینک سازی داخلی 2023

تنظیمات مهم در آمار بازدید

کلمات کلیدی ارزشمند آنهایی هستند که سایت شما را به بازدیدکنندگان واقعی معرفی می کنند. شاید کسب رتبه های برتر گوگل برای کلمه ای مانند “بازی آنلاین” روزانه نزدیک به 300 ورودی گوگل را وارد سایت شما کند، اما اگر زمینه کاری شما طراحی سایت باشد، هیچ یک از آن کاربران مشتری شما نمی شوند و بلافاصله سایت را ترک می کنند.
انتخاب کلمه کلیدی که معمولا بر اساس نتایج ابزار Keyword Planner و تعداد جستجوهای ماهانه انجام می شود، به عوامل زیادی بستگی دارد. عبارت سمند ال ایکس شاید در ماه بیشتر از خرید اقساطی سمند ال ایکس جستجو داشته باشد، اما برای سایتی که در لیزینگ خودرو فعال است، کسب رتبه خوب در ترم دوم قطعا بازدهی بیشتری را به همراه خواهد داشت. هدف قرار دادن عبارت سمند ال ایکس فقط وقت و انرژی شما را هدر می دهد. در این قسمت به معرفی و بررسی سه عامل مهم و تاثیرگذار می پردازیم که در تحلیل آمار بازدید خود باید به آنها توجه کنید.

مدت زمان اقامت بازدید کننده در سایت

اگر بازدید کننده کمتر از یک دقیقه در سایت شما می ماند، بهتر است آن را نادیده بگیرید. با افزایش مدت زمان حضور کاربر در سایت، احتمال تبدیل او به مشتری یا بازدیدکننده وفادار افزایش می یابد. حتی اگر در خبرنامه سایت شما مشترک نشوند یا از فروشگاه خریدی انجام ندهند، احتمال بازگشت آنها به سایت و خرید در آینده بسیار بالا خواهد بود.

صفحات ورودی در سایت و صفحات بازدید شده

یکی از کارکردهای آمارگیر قدرتمند نمایش صفحات ورودی به سایت و ارائه آماری برای هر صفحه مانند تعداد بازدید، کلمات کلیدی وارد شده و نرخ بازگشت است. به عنوان مثال، اگر یکی از صفحات سایت شما تعداد زیادی بازدیدکننده از موتورهای جستجو جذب کند، اما کاربران بلافاصله سایت شما را ترک کنند یا از صفحه دیگری بازدید نکنند، می توان نتیجه گرفت که محتوای صفحه برای سئو خوب است، اما عملکرد خوبی برای کاربران نداشته است. در دراز مدت، خروج سریع کاربران حتی بر رتبه صفحه در گوگل نیز تاثیر می گذارد. جذب بازدیدکنندگان بسیار مهم است، اما نگه داشتن کاربران در سایت و راهنمایی آنها به صفحاتی که برای شما ارزشمندتر هستند، مانند فرم ثبت نام یا خرید یک محصول، هدف نهایی و معیار اولیه موفقیت است.

بیشتر بخوانید  ۸ تکنیک مدرن در طراحی سایت - سئو مکانیک

بازده یا ضریب خروجی

مقاله ای اختصاصی در مورد Bounce Rate در بلاگ سیما منتشر شده است که پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید. نرخ پرش هر صفحه باید به دقت بررسی شود، عدم مطالعه صفحات بیشتر توسط کاربران می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • کیفیت پایین محتوای صفحه یا تفاوت با انتظارات کاربر
  • اشکال در نمایش صفحه و سرعت بارگذاری محتوا
  • دسترسی نادرست به صفحات دیگر و استفاده نادرست از سایدبار و هدر سایت

نتیجه

  1. قبل از توجه به تعداد جستجوهای یک کلمه در گوگل، لینک آن را با سایت یا فعالیت خود مشخص کنید و مشتریان بالقوه خود را شناسایی کنید.
  2. رتبه بندی خوب در گوگل پایان سئو نیست و بررسی آمار بازدید از سایت یا رفتار بازدیدکنندگان معیار خوبی برای سنجش اهمیت کلمات کلیدی و اثربخشی سایت شما است.
  3. حفظ کاربران به اندازه جذب آنها مهم است، اگر نه بیشتر.

نظر 1

ممنونم بابت مطلب قشنگتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *