سئو یا SEO مخفف سه کلمه « Search Engine Optimization» و به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو است. سایت بدون سئو حکم طبلی توخالی را دارد که هرچند برای به صدا درآوردنش تلاش ‌کنید، صدایی از آن به گوش‌ کاربران نمی‌رسد.

در دنیای پررفت‌وآمد موتورهای جست‌وجو با ترافیکی سنگین از وب سایت‌هایی روبه‌رو می‌شوید که هر یک برای نشان‌دادن خود و برتربودن درحال رقابت با سایت‌های رقیب هستند. به هر حال در نهایت سایتی در این رقابت پیروز می‌شود که تمامی نکات و تکنیک‌های موردتوجه موتورهای جست‌وجوی گوگل را رعایت کرده باشد و سایت خود را مطابق با الگوریتم‌های جدید گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو آپدیت کرده باشد.

همانطور که شما به سایت‌های بدون‌کیفیت و فاقد استاندارد علاقه‌ای ندارید، موتورهای جست‌وجو گوگل هم علاقه‌ای به آن‌ها نداشته و در صفحه اول جست‌و‌جوی خود نمایش نمی‌دهند. بنابراین شرط اولیه و اصلی برای پیروزی در این نبرد این است که تمامی اصول و تکنیک‌های لازم را برای طراحی و کدنویسی سایتتان رعایت کنید.

برای آگاهی از این استانداردها و تکنیک‌ها پیشنهاد می‌کنیم متن پیش رو را حتما بخوانید.

تعریف دقیق و قوانین سئو

تعریفی که در ابتدای نوشته درباره سئو گفتم توضیح ساده‌ای بود جهت ‌آشنایی کلی با واژه «سئو» اما پاسخ به این سوال که سئو واقعا چیست و به چه دردی می‌خورد کمی پیچیده‌تر است. راستش را بخواهید خود من هم تا مدت‌ها نمی‌دانستم کاربرد واقعی سئو چیست و چگونه می‌توان به آن دست یافت. تا اینکه تصمیم گرفتم به خواندن سایت‌ها و کانال‌های گوناگون درباره سئو بپردازم. در همین وادی بود که متوجه شدم سئو یعنی:

«بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو طبق یک‌سری از الگوریتم‌های تعریف شده برای موتورهای جست‌وجو به‌خصوص گوگل که همه ساله آپدیت‌های جدیدی در این زمینه برای کاربران ارائه می‌کند تا بتواند خدمات خود را بهبود بخشد و همچنین راحت‌تر بتواند دست سئوکاران کلاه سیاه و کلاه خاکستری را از پشت ببندد. درنهایت این بهینه‌سازی منجر می‌شود که جایگاه سایت شما در موتورهای جستجو (به خصوص گوگل) بهتر شود و بازدید سایت و هدایت ترافیک آن نیز رو به رشد باشد.»

خدماتی که ما طبق جدیدترین الگوریتم‌های گوگل ارائه می‌دهیم شامل موارد زیر می‌باشد:

  • بهینه‌سازی آدرس تمام صفحات سایت (URL)
  • تحقیق یا سرچ کلمات کلیدی (Keyword Research)
  • بهینه‌سازی توضیحات متا Meta Description))
  • استفاده از عنوان سئو مناسب (Meta title)
  • رعایت اصول ساختاری در نوشتار متن (H1، H2 و H3) (منظور نگارش و خوانایی نوشته است.)
  • بهینه‌سازی انکرتکست‌ها (Anchor Text)
  • حجم کلمات کلیدی مورد استفاده
  • لینک‌سازی استاندارد داخلی و خارجی (Link Building)
  • استفاده‌کردن از کدهای نشانه‌گذاری اسکیما (Schema Markup)
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • هماهنگی سایت با نسخه‌های موبایل
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
  • تهیه گواهی SSL (امنیت سایت)

در ادامه این متن توضیح مختصری درمورد این موارد آورده‌ایم.

  بهینه‌سازی آدرس صفحات (URL)

آدرس سایت (به انگلیسی: Uniform Resource Locator) مخفف URL  وظیفه شناسایی مکان یا موقعیت یک سایت در فضای اینترنت را برعهده دارند.

تحقیق یا سرچ کلمات کلیدی (Keyword Research)

سرچ یا تحقیق کلمات کلیدی به‌معنای بررسی میزان سرچ هر کلمه کلیدی یا کلیدواژه در موتورهای جست‌وجو است.

استفاده از عنوان سئو مناسب (Meta title)

عنوان سئو یا seo title بخشی از سایت شما است که کاربران پیش از ورود به سایتتان آن را می‌بینند و در نتایج موتورهای جست‌وجو نیز دیده‌ می‌شود.

بهینه‌سازی توضیحات متا

توضیحات متا درحقیقت خلاصه‌ای از محتوای سایت است که معمولا از چشم بازدیدکنندگان پنهان می‌ماند و بیشتر برای درک بهتر موتورهای جستجو مانند گوگل استفاده می‌شود.

بهینه‌سازی انکرتکست‌ها

به کلمات یا عباراتی گفته می‌شود که از آن‌ها برای لینک‌دادن به سایت‌ خود یا سایت‌های دیگر استفاده می‌کنید.

لینک‌سازی استاندارد داخلی و خارجی

لینک‌سازی یا Link Building یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موتورهای جست‌وجو مانند گوگل برای تعیین جایگاه سایت در نتایج سرچ کاربران است.

بهینه‌سازی تصاویر

منظور از بهینه‌سازی تصاویر انتخاب تصویر مناسب متن جایگزین حجم عکس‌ها و… است.