سئو محلی چیست؟ آموزش local seo

سئوی محلی یک مفهوم نسبتا جدید در بهینه سازی سایت برای موتور جستجوی گوگل است. گوگل موقعیت جغرافیایی افراد و تاریخچه جستجو را در نظر می گیرد و نتایج خود را بر اساس آن سازماندهی مجدد می کند. موقعیت جغرافیایی کاربران را می توان به راحتی از طریق IP تشخیص داد، اما موقعیت جغرافیایی کسب و کار یا سایت شما را تنها با رعایت چند اصل ساده اما مشخص می توان تعیین کرد. ما همه فعالیت‌های شما را برای تعیین موقعیت جغرافیایی تحت پوشش شما و درک آن برای SEO خزنده محلی Google فراخوانی می‌کنیم.

سئوی محلی فرآیند بهینه سازی وب سایت شما برای بهبود موقعیت آن در نتایج محلی گوگل یا نتایج بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربران است. بر اساس گزارش خود گوگل، بیش از یک سوم ورودی های سایت از جستجو در سال 2014 محلی بود، اکنون اگر از عبارت موقعیت جغرافیایی خود در کلمه کلیدی استفاده کنید، می توانید این رقم را تا 50 درصد افزایش دهید.


گوگل اخیراً توجه ویژه ای به جستجوی محلی داشته و نزدیک ترین و بهترین نتایج را به کاربران خود ارائه می دهد و ممکن است این موضوع در آینده اهمیت و اهمیت بیشتری پیدا کند. اگر کسب و کار یا سایت شما محدوده جغرافیایی خاصی را پوشش می دهد، باید به سئوی محلی نیز توجه کنید. به عنوان مثال، یک آموزشگاه رانندگی واقع در یک محله خاص در تهران یا رستورانی که در نهایت ممکن است یک شهر را در ذهن داشته باشد زیرا مخاطبان هدف آن می توانند از سئوی محلی برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنند.

ساده ترین نمونه ای از سئوی محلی برای یک رستوران در مشهد، کسب مقام در عباراتی مانند «رستوران مشهد» یا «بهترین رستوران مشهد» است. به این ترتیب همه کسانی که به دنبال رستورانی مناسب یا جدید در مشهد هستند با شما آشنا می شوند. برای این منظور، اولین گام در سئوی محلی، هدف قرار دادن عباراتی است که مستقیماً حاوی نام مکان، منطقه یا شهر مورد نظر شما هستند و گام دوم این است که آن عبارات را در مناطق مناسب محتوای سایت قرار دهید.
نمونه ای از این تحقیق برای سایت ترجمه ایران را در اینجا مشاهده می کنید که سئو مکانیک افتخار همکاری در ارجاع سایت خود را داشته است. هنگام جستجوی عبارت “ترجمه در مشهد”، سایت ایران ترجمه کاملا متفاوت از نتایج دیگر نمایش داده می شود و این تنها به دلیل رعایت اصول سئوی محلی است.

اسلایدر سئوی محلی گوگل چیست؟

همانطور که در بالا می بینید، Google Slider یک تصویر رنگارنگ و افقی است که در بالای نتایج جستجو ظاهر می شود. Google Slider 9 نتیجه جستجوی محلی برتر را برای شما نمایش می دهد. تمامی تصاویر نمایش داده شده در این بخش از نمایه گوگل پلاس این مکان ها می باشد که توسط صاحب حساب کاربری (مدیر سئوی محلی) و یا توسط مشتریان شما آپلود می شود.

چگونه در اسلایدر گوگل باشیم؟

واضح است که این قابلیت گوگل در ایران زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد و به ندرت شاهد چنین اسلایدری در نتایج جستجوی خود هستیم. دلیل این امر ممکن است تحریم ایران و عدم امکان ثبت نام در Google Local Business باشد. اما با رعایت اصول سئوی محلی می توانید به جایگاه خوبی در نتایج اصلی گوگل و نه اسلایدر بالای صفحه دست پیدا کنید که تاثیر زیادی در جذب بازدیدکننده یا مشتری به سایت خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  پادکست چیست؟ تاثیر پادکست در seo چقدر است؟ - سئو مکانیک


سئوی محلی فرآیندی بسیار ساده است و ارزش وقت گذاشتن برای انجام آن را دارد. در اینجا، چند مرحله را برای آماده سازی سایت شما برای نمایش در اسلایدر Google بیان می کنیم.

  • یک صفحه Google+ را درخواست کنید و فرم مربوطه را به طور کامل پر کنید.
  • عکس‌های با کیفیت بالا را در صفحه +Google خود آپلود کنید.
  • مشتریان خود را تشویق کنید تا نظرات خود را در صفحه +Google شما بگذارند.
  • لینک های مرتبط را از سایت های حوزه کاری خود دریافت کنید. این پیوندها باید نام برند شما را هدف قرار دهند.

ممکن است در یک عبارت خاص مانند “آموزشگاه خیاطی” رتبه خوبی نداشته باشید، اما می توانید با پیروی از اصول سئوی محلی، هدف خود را برای عباراتی مانند “آموزشگاه خیاطی در تهران” انجام دهید و به سرعت در آن کلمات بهبود پیدا کنید.

فیلد جستجوی محلی چیست؟

کادر جستجوی محلی یک نوع سنتی از نمایش نتایج محلی است که نام تمام مشاغل محلی را که حاوی عبارت جستجو هستند نمایش می دهد. این کادر محلی معمولاً پس از نمایش سه نتیجه کلی نمایش داده می شود. رتبه بندی سایت در جعبه های جستجوی محلی به بیش از 150 متغیر شناخته شده و ناشناخته! بستگی دارد

چگونه در سئوی محلی موفق شویم؟

مطمئناً به دست آوردن لینک های مناسب و واقعی از سایت های مرتبط و هدف گذاری عباراتی که به موقعیت جغرافیایی شما اشاره دارد، تأثیر زیادی بر سئوی محلی سایت شما خواهد داشت، اما در این بخش، مواردی را که باید در محتوای سایت و ساختار کلی سایت به آن توجه کنید، برجسته می کنیم. پاسخ به سوالات زیر می تواند راهنمای خوبی برای شناخت عوامل موثر بر سئوی محلی باشد:

1- آیا نام، آدرس و تلفن من در تمام صفحات وب سایت درج شده است؟

ربات های گوگل این قابلیت را دارند که شماره تماس و آدرس شما را بفهمند، به همین دلیل یکی از بهترین قسمت های سایت برای درج اطلاعات تماس، فوتر سایت است که در تمام موارد تکرار می شود.

2- آیا هر صفحه از سایت دارای محتوای منحصر به فرد برای توضیح یک محصول یا توضیح یک سرویس با جزئیات آن است؟

به عبارت دیگر محتوای سایت شما نباید تکراری و غیر ضروری به نظر برسد، هر صفحه از سایت باید مفاهیم و محتوای خاصی را ارائه دهد که در قسمت های دیگر سایت تکرار نشود.

3- آیا وب سایت من در سایت های دایرکتوری محلی معتبر فهرست شده است؟

یک نکته بسیار ظریف در این بخش مربوط به اعتبار و ارزش سایت های دایرکتوری است. قرار دادن لینک سایت شما در هیچ سایت یا مجموعه ای باعث بهبود نتایج گوگل و بهبود سئوی محلی شما نمی شود و تنها سایت های معتبر می توانند شما را بهبود بخشند که در فضای اینترنت ایران به سختی می توان آن را یافت.

بیشتر بخوانید  سئوی انجمن و تالار گفتگو، مدیران ناآگاه Forum های ایرانی

4- آیا لینک سایت شما در سایت هایی قرار می گیرد که مطالب شما را کپی کرده اند؟

بسیاری از سایت ها محتوای خود را تولید نمی کنند، بلکه فید محتوای خود را با جمع آوری اطلاعات از اینترنت ارائه می کنند. همیشه بهتر است به این سایت ها توجه کنید و مطمئن شوید که لینک شما را به عنوان مرجع مقاله درج کرده اند زیرا تاثیر زیادی بر سئوی کلی سایت و سئوی محلی شما دارد.

اگر به دلایلی لینک شما درج نشد، از مدیر سایت بخواهید این کار را انجام دهد یا مقاله شما را از سایت خود حذف کند. در غیر این صورت می توانید این کپی را به گوگل گزارش دهید و علیه سایت مورد نظر شکایت کنید.

5- آیا افراد در این سایت نظر داده اند؟

اگر صفحه خاصی برای سایت یا کسب و کار خود در گوگل پلاس ایجاد کرده باشید، کاربران می توانند در این فضا نظرات خود را در مورد کیفیت خدمات شما بیان کنند. یکی از بزرگترین معیارهایی که بر سئوی محلی تأثیر می گذارد، بازخورد کاربران در صفحه Google Plus شما است. می توانید از دوستان یا مشتریان خود بخواهید که مستقیماً در صفحه گوگل پلاس نظر خود را بیان کنند.

6- آیا این سایت کیفیت لینک شدن به سایت های دیگر را دارد؟

مردم اغلب فراموش می کنند که اعتبار سایت شما عاملی در رتبه بندی محلی است. برای افزایش اعتبار سایت شما به سایت های دیگری نیاز دارید که به شما لینک دهند، پس راهی برای این کار پیدا کنید. پیشنهاد سئو مکانیک تولید محتوای با کیفیت است.

مواردی که برای بهبود سئوی محلی ذکر شد بسیار ساده به نظر می رسند و شاید قبلاً همه آنها را می دانید، بنابراین می توانید با رعایت این اصول ساده سایت خود را در نتایج گوگل افزایش دهید و مدتی را صرف کنید و خود را برای کاربران محلی نیز آماده کنید.

اشتباهات رایج در سئوی محلی

همانطور که انجام مراحل صحیح می تواند به بهبود رتبه سایت شما کمک کند، برداشتن گام های اشتباه می تواند رتبه سایت شما را کاهش دهد و حتی در برخی موارد منجر به جریمه سایت شود. در این بخش، توجه شما را به برخی از اشتباهات رایج سئوی محلی جلب می کنیم:

1- از کد تلفن شهر استفاده نکنید

نام، شماره تلفن و آدرس از عوامل مهم در رتبه بندی جستجوی محلی هستند. اگر هنگام قرار دادن شماره تماس خود در سایت کد شهر را درج نکنید، یک عامل موثر برای بهبود فرآیند سئوی محلی را از دست داده اید.

2- عدم درج آدرس شرکت

گوگل بسیار باهوش است و آدرس های پستی را به خوبی می شناسد. اگر از نقشه یا تصاویر گوگل برای نمایش طرح در صفحه تماس خود استفاده می کنید، حتما آدرس خود را در متن وارد کنید تا ربات های گوگل آن را درک کنند.

3- صفحه پروفایل را در گوگل پلاس تکمیل نکنید

اگرچه گوگل آن را رد می کند، اما صفحاتی را با اطلاعات کامل لایک می کند.
+Google یک فرصت عالی برای ایجاد یک صفحه اجتماعی برای کسب و کار شما است. شما باید یک صفحه نمایه ایجاد کنید و به تمام اطلاعاتی که از شما درخواست می شود پاسخ دهید. حوزه کاری خود را با دقت تعیین کنید و تصاویری را که می خواهید در نتایج گوگل نمایش داده شوند در این صفحه آپلود کنید.

بیشتر بخوانید  پیج رنک گوگل چیست؟ افزایش پیج رنک برای سایت

4- از کلمات کلیدی بد استفاده کنید

آیا تا به حال در مورد پیشنهاداتی شنیده اید که تضمینی برای بهبود رتبه سایت شما هستند و اگر این کار را نکنید، پول شما را پس می دهند؟ این روش تنها زمانی موثر خواهد بود که کلمات کلیدی نامناسب یا جستجو شده ضعیف را هدف قرار دهید.

به این ترتیب، شرکت ها کلمات و عباراتی را به شما پیشنهاد می کنند که رقابت بسیار کمی دارند. مثلاً نام شرکت یا وب سایت شما! این کلمات معمولاً تعداد کمی جستجو در ماه دارند و دقیقاً به همین دلیل است که هیچ کس دیگری روی آنها سرمایه گذاری نکرده است. پس در انتخاب کلمات کلیدی هدف دقت کنید.

5- سرعت سایت را نادیده بگیرید

گوگل دوست دارد بهترین نتایج را به جستجوگران ارائه دهد. سایت شما باید به سرعت بارگذاری شود و تجربه کاربری خوبی ارائه دهد. با در نظر گرفتن یا بدون سئوی محلی، سال 2014 سالی است که سرعت سایت و ارائه یک محیط کاربر پسند از اهمیت بالایی برخوردار است.

6- استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی حاوی موقعیت جغرافیایی

اگر به ابتدای سئوی محلی برگردیم، متوجه می شویم که استفاده بیش از حد از یک کلمه کلیدی باعث افزایش رتبه سایت در موتور جستجو می شود. طولی نکشید که گوگل متوجه این بازی شد و نفوذ آن را از بین برد. امروزه مردم هنوز فکر می کنند که استفاده از کلمات کلیدی زیاد باعث افزایش رتبه سایت آنها می شود در حالی که در بسیاری از موارد حتی باعث کاهش رتبه سایت آنها می شود، بنابراین از انجام این کار خودداری کنید.

7- عدم فعالیت در شبکه های اجتماعی

موتورهای جستجو فاکتورهای زیادی برای رتبه بندی سایت ها دارند که یکی از آنها میزان محتوای به اشتراک گذاشته شده است. به اشتراک گذاری محتوا (به خصوص در +Google و سپس در فیس بوک) یکی از مهم ترین عوامل گوگل در سئوی محلی است.

آماده شدن برای شروع سئوی محلی سایت

اگر فکر می کنید برای سئوی محلی سایت خود آماده هستید، خود را آماده کنید! برای چی؟ زیرا قبل از هر چیز، ابتدا باید کلمات مورد نظر خود را انتخاب کنید. از زوایای مختلف به کسب و کار خود نگاه کنید و عباراتی را که ممکن است به ذهن کاربران خطور کند حدس بزنید. فهرستی از کلمات و عبارات خود تهیه کنید و با استفاده از Keyword Planner مشخص کنید که کدام یک از آنها محبوبیت بیشتری دارند.
سپس هر عبارت را در گوگل جستجو کنید و رقبای خود را بررسی کنید، باید پربازدیدترین و کم رقابت ترین عبارت را برای هدف گذاری اولیه خود انتخاب کنید، اگر در این مسابقه ساده برنده شوید آماده گام های بزرگتری خواهید بود.


نظر 1

نوشتتون عالی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *