سئو سایت – Website SEO

سئو سایت به آن اندازه که فکر می‌کنید پیچیده و سخت نیست. سئو سایت فرآیندی است تا حدودی ساده برای بهبود عملکرد و رتبه‌بندی سایت شما. سئو برای رتبه‌ برتر شدن در نتایج سرچ موتورهای جست‌وجو شرطی است لازم؛ ولی کافی نیست.

جالب است بدانید اکثر افرادی که وب سایت‌های مختلف را اداره می‌کنند، درک محدودی از سئو سایت دارند، بنابراین برای موفقیت در سئو فقط لازم است اصول اولیه را درست انجام دهید. در این مقاله، شما پنج مرحله اساسی برای موفقیت در سئو را یاد خواهید گرفت:

  1. چگونه نیازهای مشتری را درک کنیم؟
  2. چگونه صفحات وب خود را براساس کلمات کلیدی مورد نظر بهینه کنیم؟
  3. چگونه مطمئن شویم که وب سایت شما هم برای موتورهای جست‌وجو و هم برای انسان قابل فهم و دسترسی است؟
  4. چگونه می‌توان از وب سایت‌های دیگران به سایت خود لینک دهیم؟
  5. چگونه می‌توان میزان موفقیت خود را در سئو سایت اندازه‌گیری کرد؟

مرحله اول

1.چگونه نیازهای مشتری را درک کنیم؟

چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است؟! یعنی این موضوع مسلم است که شما بدون آنکه دقیقا بدانید مشتری‌های شما به دنبال چه چیزی هستند نمی‌توانید در سئو سایت خود موفق عمل کنید.

اما چگونه می‌توان نیازهای مشتری را درک کرد؟ در پاسخ باید بگوییم بهترین نقطه شروع، استفاده از عقل سلیم است.

تصور کنید که شما مسئولیت اداره یک هتل را در شیراز برعهده دارید. برای اینکه حدس بزنید مشتریان شما چه چیزی نیاز دارند لازم نیست در زمینه سئو سایت نابغه باشید فقط کافی است موارد زیر را در گوگل سرچ کنید:

  • “هتل در شیراز”
  • “مکانی برای اقامت در شیراز”
  • “اقامت در شیراز”

بنابراین قبل از هر کاری به آنچه مشتری شما ممکن است جست‌وجو کند فکر کنید و ایده‌های خود را در یک برگ کاغذ یادداشت کنید. حتی می‌توانید درصورت دردسترس ‌بودن مشتریان مستقیماً از آن‌ها سوال کنید.

در این مرحله نیازی به زیاده‌روی در کار نیست. تنها کافی است مقدار اندکی خلاق باشید و تعداد کمی ایده در سرچ کلمات ارائه نمایید.

الف) رایج‌ترین کلماتی که افراد برای جست‌وجوی کسب‌وکار شما سرچ می‌کنند را پیدا کنید

احتمال دارد مردم و یا مشتریان شما با کلماتی که شما انتخاب کرده‌اید در جست‌وجو تجارت شما باشند اما اینکه آیا اکثریت با این عبارات شما را پیدا کرده‌اند مسئله دیگری است.

بنابراین اولین قدم این است که رایج‌ترین راهی را که افراد برای جست‌وجوی شما طی می‌کنند بیابید.

برای این کار می‌توانید از ایده‌هایی که قبلاً یادداشت کرده‌اید استفاده کنید. با جست‌وجوی یکی از کلمات یا عبارات موجود در گوگل شروع کنید. همیشه این را نظر داشته باشید که مهم نیست عبارات انتخابی شما مضحک و یا طولانی باشد بلکه کارایی آن موردنظر است.

ب) تنها محدود به ذهن خود نباشید

افراد مختلف هنگام سرچ از عباراتی متفاوت برای دسترسی به یک سایت یا مقاله مشترک (یا هر چیز دیگری با مفهوم واحد) استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال می‌توانید کلمه کلیدی خود را در گوگل سرچ کنید. مشاهده خواهید کرد که صفحات وب از صدها کلمه کلیدی متفاوت و مرتبط با کلمه کلیدی شما استفاده کرده‌اند و افراد زیادی از این صفحات نیز بازدید کرده‌اند. این بدان معناست که هر کس هنگام جست‌وجوی مکانی برای اقامت در شیراز، کلمه “هتل‌های شیراز” را در گوگل تایپ نمی‌کند بلکه افراد مختلف همان چیز را به روش‌های متفاوت جست‌وجو می‌کنند.

مرحله دوم

2.چگونه صفحات وب خود را براساس کلمات کلیدی مورد نظر بهینه کنیم؟

تحقیق کلمات کلیدی اولین قدم برای ایجاد ترافیک توسط کاربران و افراد مختلف است.

همچنین باید از مناسب بودن ساختار صفحات خود برای مشتری اطمینان حاصل نمایید تا بتوانید فرد مورد جست‌وجوگر را راضی نگاه دارید و یا به عبارتی مهر تایید را از مشتری در اولین قدم بگیرید.

برای این کار سایتتان را طوری طراحی کنید که خواندن محتوای قرار داده شده در سایت شما را برای مخاطب آسان‌تر کند. در این راستا می‌توانید عناصر غیرضروری مانند پنجره‌های بازشو‌، جعبه‌های انتخاب و غیره را که می‌تواند خوانندگان شما را آزار دهد حذف کنید.

دستور کار سئو on-page را باید در مرحله بعدی سئو سایت خود قرار دهید.

حتی اگر بهترین محتوا را تولید کنید و بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کرده باشید، درصورت بهینه‌نبودن صفحات نتیجه‌ای از نظر سئو سایت کسب نخواهید کرد.

پیشنهاد ما

به این منظور اگر از وردپرس برای وب سایت خود استفاده می‌کنید، ابتدا نصب افزونه SEO مانند Yoast SEO را توصیه می‌کنیم. استفاده از این افزونه رایگان و ساده و برای کسانی که تازه کار هستند بسیار مناسب است.

مرحله سوم

3.چگونه مطمئن شویم که وب سایت شما هم برای موتورهای جست‌وجو و هم برای انسان قابل فهم و دسترسی است؟

هنگام سئو سایت در نظر داشته باشید که برای دو فرد به‌طور جداگانه کار می‌کنید. خوانندگان انسانی خود و موتورهای جست‌وجو

با این تفاوت که موتورهای جست‌وجو، بسیار باهوش‌تر از انسان عادی عمل می‌کنند. بنابراین تفاوت‌های زیادی بین این دو فرد وجود دارد. درواقع هدف شما باید ایجاد یک تجربه مثبت برای انسان و ربات‌ها باشد.

فهم نحوه ایجاد صفحات بهینه شده برای ربات‌ها می‌تواند چالش برانگیز باشد. به همین دلیل من به شما توصیه می‌کنم این مورد را به یک متخصص سئو واگذار نمایید. متخصصان ما همواره در خدمت شما هستند. شما می‌توانید به صفحه اصلی وب سایت ما یعنی www.seomechanic.ir سری بزنید.

مرحله چهارم

4.چگونه می‌توان از وب سایت‌های دیگران به سایت خود لینک دهیم؟ (بک لینک)

ایجاد لینک برای موفقیت در سئو سایت بسیار اهمیت دارد، بنابراین اگر آماده هستید تا منابع (وقت، پول و غیره) را برای تولید محتوا صرف کنید، باید آماده باشید تا زمانی کافی را برای ارتقا و تولید لینک‌ به مطالب سایت اختصاص دهید؛ زیرا شواهد روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد بک لینک، یکی از عواملی است که مطابق با الگوریتم‌های گوگل بر رتبه‌بندی سایت تاثیر زیادی دارد.

مرحله پنجم

5.چگونه می‌توان میزان موفقیت خود را در سئو سایت اندازه‌گیری کرد؟

مرحله آخر در تنظیم استراتژی سئو سایت، این است که بدانید چگونه عملکرد خود را ارزیابی نمایید. بدین منظور روش‌ها و معیارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید‌.

درنهایت …

توصیه ما این است: روی مهم‌ترین معیارهای ارزیابی تمرکز نمایید.

مهم‌ترین معیارها در مورد سئو عبارتند از: الف) ترافیک و ب) میانگین رتبه‌بندی برای کلمات کلیدی موردنظر شما.