الگوریتم های گوگل – Google algorithms

آشنایی با انواع الگوریتم های گوگل

موتور جست و جوی گوگل برای کارهای خود از الگوریتم های مختلفی استفاده می کند. هر یک از الگوریتم های گوگل با هدف خاصی بوجود آمده اند. اما هدف همه الگوریتم ها نمایش بهترین سایت ها بر اساس کلید واژه مورد جست و جو می باشد. موتور جست و جوی گوگل محبوب ترین موتور جست و جو در میان کاربران اینترنت است. مهندسان شرکت گوگل همواره به دنبال این هستند که کاربرانی که از این موتور جست و جو استفاده می کنند در کوتاه ترین زمان به نتیجه دلخواه خود برسند. به تکنیک ها و روش هایی که بر روی وب سایت ها انجام می شود تا سایت در موتور جست و جو در رتبه بالا قرار بگیرد، بهینه سازی سایت یا سئو گفته می شود.

Image result for الگوریتم های گوگل

تاریخچه الگوریتم های گوگل

موتور جست و جوی گوگل در سال 1998 در کالیفرنیا ابداع شد. در اولین سال ها گوگل به ندرت الگوریتم های خود را بروز رسانی می کرد چون بیشتر به دنبال سرمایه گذاری بود. اما امروزه الگوریتم های گوگل در طول سال ممکن است هزاران بار تغییر کند. در واقع گوگل در بروز رسانی های خود تغییرات بسیاری کوچکی ایجاد می کند، بطوری که شاید افراد کمی متوجه این تغییرات شوند. البته هر چند وقت یکبار گوگل بر روی الگوریتم های خود بروز رسانی های اصلی و خیلی مهمی را انجام می دهد. این بروزرسانی های مهم تاثیرات قابل توجهی بر Serp می گذارد.

هدف الگوریتم های موتور جست و جوی گوگل

طراحان و مهندسان شرکت گوگل برای بهینه سازی و سئو در موتور جست و جو از الگوریتم های گوگل استفاده می کنند. گوگل بر اساس الگوریتم های مختلف خود کار تجزیه و تحلیل سایت ها را انجام می دهد. الگوریتم های گوگل به شکل ریاضی و از توابع و معادلات مختلفی تشکیل شده اند. اطلاعات در وب توسط خزنده های گوگل جمع آوری، ذخیره و نگهداری می شوند.

معرفی مهم ترین الگوریتم های گوگل

آشنایی با الگوریتم های گوگل از این جهت اهمیت دارد که ما باید از آنچه که برای الگوریتم های گوگل غیر قانونی تلقی می شود، اطلاع داشته باشیم و از آن ها اجتناب کنیم. اگر شما از این چارچوب ها بی اطلاع باشید و آن را در سایت خود رعایت نکنید، گوگل شما را جریمه می کند. این جریمه شدن موجب تنزل رتبه شما در صفحات نتایج گوگل می شود. در ادامه این بخش به معرفی الگوریتم های گوگل می پردازیم:

الگوریتم پاندا گوگل

الگوریتم پاندا جزو شناخته شده ترین الگوریتم های گوگل است که اولین بار در سال 2011، مطرح شد. وظیفه این الگوریتم، بررسی محتوا از نظر کپی برداری متن یا عکس و … است. این الگوریتم صفحات را بررسی کرده و نتیجه را به موتور جست و جو گزارش می دهد. بنابراین اگر سایتی اطلاعات دیگر سایت ها را کپی کرده باشد توسط گوگل شناسایی و جریمه می شود.

Image result for الگوریتم های گوگل

الگوریتم پنگوئن گوگل

هدف الگوریتم پنگوئن گوگل تمرکز بر روی لینک ها و بک لینک ها می باشد. این الگوریتم در سال 2012 معرفی شد. الگوریتم پنگوئن به بک لینک های مخرب امتیاز منفی و در مقابل به بک لینک های معتبر امتیاز مثبت می دهد. داشتن امتیاز مثبت از طرف گوگل برای شما منجر به بالا رفتن رتبه شما در صفحات نتایج می شود. برعکس هر امتیاز منفی موجب تنزل رتبه شما می گردد.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

بررسی عبارت های مورد جست و جو در درک مفهوم آن ها از وظایف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار است. این الگوریتم نتایج مرتبط با مفهوم جست و جو شده را با استفاده از گراف دانش به کاربر نشان می دهد.

Image result for الگوریتم های گوگل

الگوریتم های جدید سئو سایت

الگوریتم کبوتر

پس از نمایه شدن (ایندکس شدن) سایت توسط موتور جست و جوی گوگل، الگوریتم کبوتر، چند کبوتر را درون سایت قرار می دهد. وقتی که کاربر کلید واژه ای را تایپ می کند، گوگل این کلید واژه را به کبوترانش اطلاع می دهد. حال اگر آن کلمه در سایت ها وجود داشته باشد، کبوتر به آن ها نوک می زند. سپس سایت ها با توجه به کلید واژه های پر کاربرد فراخوانی و به کاربر نشان داده می شوند.

الگوریتم موبایل گدون گوگل

سایت هایی که قابلیت نمایش بر روی تلفن همراه و تبلت ها را نداشته باشند، توسط این الگوریتم حذف می شوند. اگر می خواهید سایت شما جزو حذف شده ها توسط الگوریتم موبایل گدون گوگل نباشد باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • سایت شما باید ریسپانسیو باشد
  • در سایت خود از ابزارهایی که برای موبایل و تبلت کارایی ندارد مانند فلش استفاده نکنید
  • اندازه متون در صفحات سایت مناسب باشد و نیازی به بزرگ نمایی نداشته باشد
  • دسترسی به لینک های موجود در صفحه برای کاربران راحت باشد
  • ربات های موتور جست و جوی گوگل به راحتی بتوانند به فایل های css و js شما دسترسی داشته باشند

الگوریتم رقص گوگل

یکی از الگوریتم های گوگل، الگوریتم رقص می باشد. این الگوریتم با هدف بررسی میزان رضایت کاربران از صفحات بوجود آمد. رضایت کاربران از صفحه شما می تواند تاثیر چشمگیری بر روی رتبه شما داشته باشد، به گونه ای که ممکن است رتبه شما برای یک یا چند کلید واژه رشد ناگهانی و زیادی را تجربه کند.

سندباکس گوگل

هر روز سایت های زیادی به صفحات موجود در وب اضافه می شود. اما عمر فعالیت بسیاری از این سایت ها طولانی نیست. به همین دلیل گوگل در ماه های اول فعالیت سایت شما، آن را در سندباکس خود قرار می دهد تا از کیفیت محتوا و نحوه فعالیت شما اطمینان حاصل کند.

الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنک برین در گروه الگوریتم های گوگل قرار دارد که مبتنی بر هوش مصنوعی می باشد. وظیفه این الگوریتم این است که مفهوم مورد نظر کاربر را برای عبارت مورد جست و جو شناسایی و بهترین پاسخ را برای آن نمایش دهد. سپس در ادامه بهینه سازی رتبه بندی نتایج جست و جو را با توجه به رفتار کاربران انجام می دهد.

الگوریتم گوگل کافئین

وظیفه اگوریتم کافئین شبیه به الگوریتم مرغ مگش خوار است. الگوریتم کافئین با هدف بهبود جست و جو ها ایجاد شد. تفاوت این الگوریتم با مرغ مگس خوار در این است که الگوریتم کافئین بر روی شبکه های اجتماعی نیز تمرکز دارد. بنابراین فعالیت در شبکه های اجتماعی مختلف بر روی سئوی سایت شما تاثیر مثبت زیادی دارد.

Image result for گوگل کافئین