سئو یعنی چی؟

سئو یا SEO مخفف سه کلمه «Search Engine Optimization» و به معنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو است. سایت بدون سئو حکم طبلی توخالی را دارد که هرچند برای به صدا درآوردنش تلاش می‌کنید، صدایی از آن به گوش‌ها نمی‌رسد.
در دنیای پرتردد جست‌وجوی گوگل با ترافیکی سنگین از سایت‌هایی روبه‌رو هستید که هر یک برای نمایان‌شدن درحال رقابت با سایت‌های رقیب هستند؛ اما درنهایت سایتی پیروز میدان می‌شود که تمامی نکات و تکنیک‌های مورد توجه موتورهای جست‌وجوی گوگل را رعایت کرده باشد.
همانطور که شما به سایت‌های بی‌کیفیت و بدون استاندارد علاقه‌ای ندارید، موتورهای جست‌وجو گوگل هم علاقه‌ای به آن‌ها نداشته و در صفحه اول جست‌و‌جوی خود نمایش نمی‌دهند. بنابراین شرط اولیه و اصلی برای پیروزی در این نبرد این است که تمامی اصول و تکنیک‌های لازم را برای طراحی و کدنویسی سایتتان رعایت کنید.
برای آگاهی از این استانداردها و تکنیک‌ها پیشنهاد می‌کنیم مقاله پیش رو را حتما بخوانید.

تعریف و اصول سئو

سئو چیست؟

تعریفی که در ابتدای نوشته درباره سئو گفتم توضیح ساده‌ای بود جهت ‌آشنایی کلی با واژه «سئو» اما پاسخ به این سوال که سئو واقعا چیست و به چه دردی می‌خورد کمی پیچیده‌تر است. راستش را بخواهید خود من هم تا مدت‌ها نمی‌دانستم کاربرد واقعی سئو چیست و چگونه می‌توان به آن دست یافت. تا اینکه تصمیم گرفتم به خواندن سایت‌ها و کانال‌های گوناگون درباره سئو بپردازم. در همین وادی بود که متوجه شدم سئو یعنی:
«بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو طبق یک‌سری از الگوریتم‌های تعریف شده برای موتورهای جست‌وجو به‌خصوص گوگل که همه ساله آپدیت‌های جدیدی در این زمینه برای کاربران ارائه می‌کند تا بتواند خدمات خود را بهبود بخشد و همچنین راحت‌تر بتواند دست سئوکاران کلاه سیاه و کلاه خاکستری را از پشت ببندد. درنهایت این بهینه‌سازی منجر می‌شود که جایگاه سایت شما در موتورهای جستجو (به خصوص گوگل) بهتر شود و بازدید سایت و هدایت ترافیک آن نیز رو به رشد باشد.»
جدیدترین بهینه‌سازی‌ها اصولی که باید در سئو سایت درنظر بگیرید طبق تحقیقات اخیر بنده و باتوجه به آخرین آپدیت‌های گوگل، شامل مراحل زیر است:

  • بهینه‌سازی آدرس تمام صفحات سایت (URL)
  • تحقیق یا سرچ کلمات کلیدی (Keyword Research)
  • استفاده از عنوان سئو مناسب (Meta title)
  • بهینه‌سازی توضیحات متا Meta Description))
  • رعایت اصول ساختاری در نوشتار متن (H1، H2 و H3)
  • بهینه‌سازی انکرتکست‌ها (Anchor Text)
  • لینک‌سازی استاندارد داخلی و خارجی (Link Building)
  • استفاده‌کردن از کدهای نشانه‌گذاری اسکیما (Schema Markup)
  • حجم کلمات کلیدی مورد استفاده
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • هماهنگی سایت با نسخه‌های موبایل
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
  • تهیه گواهی SSL

در مقاله‌های بعدی درمورد چگونگی انجام روش‌های بهینه‌سازی و پیاده‌سازی مراحل نام برده بیشتر توضیح خواهیم‌داد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]