تولید محتوا به‌تنهایی یک هدف نیست، بلکه وسیله‌ای است که راه رسیدن به اهداف را برایتان هموارتر می‌کند. درواقع تولید محتوا ابزاری است مورد استفاده در وب، شبکه‌های اجتماعی و… که وظیفه انتقال اطلاعات به مخاطبانی مشخص را دارد. این اطلاعات یا محتواهای تولیدی درواقع به جای شما با افراد صحبت کرده و آنچه که شما می‌خواهید را انجام می‌دهند. به همین ترتیب، استراتژی محتوای همیشه باید سیستم تولید محتوای شما را هدایت کند.

اهداف مشترک برای یک سیستم تولید محتوا معمولا ایجاد آگاهی، هدایت و فروش است. درواقع نوع محتوایی که تولید می‌کنید باید یکی از این اهداف را برآورده سازد. این اهداف برای انواع محتوای متنی، ویدئویی یا تصویری صدق می‌کند. افرادی هم که به‌دنبال محتواهای مناسب می‌گردند با یکی از این اهداف محتوای شما را پیدا کرده و آن را مشاهده می‌کنند.

نحوه تولید محتوا به طور کلی به نوع محتوایی که می‌خواهید تولید کنید بستگی دارد. یعنی باتوجه به اینکه که محتوای شما متنی تصویری یا ویدئویی باشد نحوه تولید آن نیز متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید محتوا را با توجه به قالب آن تعریف کنید، مانند وبلاگ، مقاله یا ویدئو. اما بهتر است که محتوا را با توجه به اهداف مورد نظرتان تعریف نمایید. یعنی باتوجه به اینکه قصد شما ایجاد آگاهی باشد یا فروش، نحوه تولید محتوا شما نیز می‌تواند تغییر کند. اگر محتوا را با توجه به اهداف مورد نظر تولید کنید، سنجش میزان مفید بودن آن برایتان آسان‌تر خواهد شد.

انواع محتوا

تولید محتوا - سئو مکانیک

تولید محتوا – سئو مکانیک

به طور کلی 3 نوع اصلی محتوا وجود دارد:

  • محتوای بنیادی
  • محتوای gated
  • محتوای درحال توسعه

محتوا بنیادی

محتوای بنیادی، محتوایی است که سعی دارد یک موضوع واحد را به روشی مشخص پوشش دهد. هدف از محتوای بنیادی اغلب رهبری افکار است. درواقع شما آن را تولید می کنید تا قدرت خود را به مخاطبانتان نمایش دهید.

محتوای gated

محتوای gated محتوایی است که می تواند با چیزی مبادله شود (مانند اطلاعات تماس و…). در اصل افراد وشرکت‌ها برای برقراری ارتباط با مخاطبان محتوای ورودی تولید می‌کنند.

محتوای در حال توسعه

محتوای در حال توسعه، به طور کلی جریانی از محتوای‌های در حال تولید هستند که روند منظمی را طی می‌کنند. این نوع محتوا ممکن است به شکل مجموعه‌ای از پست‌های وبلاگ، گزارش‌های خبری منظم و قسمت های منظمی از یک برنامه باشد. شما برای اطلاع از مخاطبان و یافتن آن‌ها می‌توانید محتوای در حال توسعه تولید نمایید.

هدف از تولید محتوا

تولید محتوا - سئو مکانیک

تولید محتوا – سئو مکانیک

هدف از بازاریابی محتوا ایجاد مخاطب و تشویق آن‌ها برای خرید چیزی است. اما هدف از تولید محتوا اندکی متفاوت‌تر است. در تولید محتوا هدف برقراری ارتباط با مخاطبانی مشخص است. اگرچه محتوا برای تعداد زیادی از مخاطبان تولید می‌شود اما به علایق، مشکلات و نیازهای هر مخاطب خاص نیز باید پرداخته شود.

درک این نکته اساسی تفاوت چشم‌گیری در اثربخشی محتوا ایجاد می‌کند. درواقع نیازهای مخاطبان شما باید به عنوان بخشی از استراتژی محتوا در نظر گرفته شود.

راه برقراری ارتباط با مخاطبان ایجاد محتوایی است که شامل مضامین مختلفی از قبلی سرگرمی، آموزشی و اطلاعات عمومی یا ترکیبی از این سه مورد باشد. محتوای سرگرم‌کننده از نظر عاطفی با افراد ارتباط برقرار می‌کند. محتوای آموزشی سطح فکری مخاطبان را مشخص کرده. و محتوایی که شامل اطلاعات عمومی باشد سبب جلب توجه مخاطب شما خواهد شد.