توضیحات متا یا meta description چیست؟ چه اهمیتی در سئو سایت دارد – سئو مکانیک

توضیحات متا یا meta description چیست؟ چه اهمیتی در سئو سایت دارد توضیحات متا در واقع توضیحات خلاصه یک صفحه از وب سایت در یک یا دو خط است که می تواند تاثیر زیادی روی سئو سایت شما داشته باشد. این توضیحات معمولا در صفحه جستجوی گوگل نمایش داده می شوند و از این نظر حائز اهمیت می باشند. برای نوشتن این توضیحات باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید که این نکات عبارت اند از موارد زیر:

  • طول این توضیحات باید بین 430 پیکسل تا 920 پیکسل باشد که تقریبا بین 70 تا 150 کاراکتر می باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که توضیحات صفحه مد نظر شما کاملا خوانا باشند و از کلمات کلیدی مرتبط نیز در این توضیحات استفاده کنید.
  • این توضیحات را به صورت کاملا منحصر به فرد بنویسید تا در زمان ایندکس کردن صفحه گوگل توجه بیشتری به این صفحه از سایت شما داشته باشد.

توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا توضیحاتی هستند که برای توصیف مطالب یک صفحه از سایت شما به صورت کاملا خلاصه در یک یا دو خط مورد استفاده قرار می گیرند. این توضیحات نقش بسیار مهمی را در بهینه سازی لیست جستجوی موتورهای جستجو ایفا می کنند و به همین علت نیز اکثر متخصصین سئو سایت توجه ویژه ای به آن دارند. این توضیحات در واقع بخشی از خانواده تگ های متا را تشکیل می دهند.

این تگ ها از جمله عناصر HTML هستند که برای کمک به مرورگرها و موتورهای جستجو طراحی شده اند و نحوه رفتار یک صفحه و همینطور نحوه نمایش سایت شما در موتورهای جستجو را نشان می دهند. به همین علت است که برای سئو سایت کاربردهای فراوانی دارند.

ویژگی های اصلی meta description چیست؟

یکی از مهم ترین ویژگی های توضیحات متا سایت مسئله اندازه و طول آن است که در زمان نوشتن این توضیحات باید به آن دقت داشته باشید. برای نوشتن این توضیحات حتما باید دو قانون زیر را رعایت کنید:

  • حداکثر طول توضیحات شما باید 155 کاراکتر یا 920 پیکسل باشد.
  • حداقل طول توضیحات شما نیز باید 70 کاراکتر یا 430 پیکسل باشد.

در بیشتر موارد طول توضیحات متا که بیان کردیم می تواند برای موتورهای جستجوی مختلف مانند یاهو، بینگ، گوگل و … کاربرد داشته باشد.

با این وجود نباید فراموش کنید که هیچ تضمینی برای نمایش این توضیحات از صفحه سایت شما در لیست موتور جستجو وجود ندارد و این مسئله به خود موتورهای جستجو بستگی دارد.

ویژگی های دیگری که می تواند تاثیر زیادی روی کیفیت این توضیحات داشته باشد شامل مواردی از قبیل خوانایی بالای توضیحات، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، ارائه مستقیم پیام به کاربران و منحصر به فرد بودن این توضیحات می باشد. به شما پیشنهاد می کنیم برای نوشتن این توضیحات حتما به ویژگی هایی که بیان کردیم دقت کنید تا بتوانید بهترین متا دیسکریپشن را برای سایت خود بنویسید.

مترادف هایی برای متا دیسکریپشن

از آن جایی که توضیحات متا سایت ارتباط نزدیکی با سئو سایت دارد گاهی اوقات به آن توضیحات سئو یا سئو دیسکریپشن نیز گفته می شود. با این حال به منظور راحتی در صدا زدن این عبارت ما به آن متا دیسکریپشن یا توضیحات متا می گوییم.

توضیحات متا شبیه به چه چیزی است؟

متا دیسکریپشن توضیحاتی است که در زمان جستجو در گوگل مانند توضیحات کادر آبی در تصویر زیر برای کاربران نمایش داده می شود:

شما می توانید این توضیحات را در بخشاز صفحه خود قرار دهید که در صورت کامل کردن چیزی شبیه به قطعه کد زیر خواهد بود:

name=”description” content=”سئو مکانیک آکادمی بهترین مکان برای آموزش در زمینه سئو و بازاریابی دیجیتال میباشد.” />

چگونه یک متا دیسکریپشن بهینه بنویسیم؟

نوشتن یک توضیحات متا بهینه و جذاب برای کاربران و موتور جستجوی گوگل کار راحتی نیست، به همین علت نیز ما در این بخش تمامی عواملی که روی کیفیت متا دیسکریپشن تاثیرگذار هستند را به شما معرفی می کنیم.

  • طول مناسب: این توضیحات باید دارای طول مناسبی باشند.
  • خوانایی عالی: شما باید بتوانید نکات خواناترین توضیحات را برای تگ متا سایت خود بنویسید.
  • کلمات کلیدی مرتبط: استفاده از مرتبط ترین کلمات کلیدی صفحه در این توضیحات تاثیر زیادی روی کیفیت آن دارد.
  • منحصر به فرد بودن: منحصر به فرد بودن متا دیسکریپشن تاثیر زیادی در سئو سایت شما خواهد داشت.
  • ارائه پیام: اگرچه فضای کمی در اختیار شما قرار دارد ولی باید بتوانید نکات مهم صفحه سایت خود را به کاربران در یک یا دو خط ارائه دهید.

قبل از آن که بخوایم به صورت جزئی تر به بررسی این موارد بپردازیم اجازه دهید تا مثالی را به شما ارائه بدم.

مثالی از متا دیسکریپشن

با جستجوی عبارت iPad 5 mini در گوگل یکی از نتایجی که برای ما ظاهر شد دارای متا دیسکریپشنی مانند زیر بود:

iPad 5 mini در سه رنگ طلایی، نقره ای و خاکستری و با ظرفیت های متفاوت در دسترس است.

به صورت اینترنتی خریداری کرده یا همین امروز از Apple store دیدن کنید.

خوانایی: اپل درباره بهترین و مهم ترین کلمات کلیدی فکر کرده است و به خوبی از آن در توضیحات متا استفاده کرده است.

کلمات کلیدی مرتبط: این توضیحات به خوبی با عبارتی که ما جستجو کرده بودیم همخوانی داشت.

ارائه پیام: این توضیحات دارای call-to-action بسیار خوبی بود و کاربر را ترغیب به خرید یا بازدید از سایت کرده بود.

طول مناسب: طول این توضیحات نه خیلی زیاد و نه خیلی کوتاه بود.

منحصر به فرد بودن: این توضیحات تنها مربوط به این صفحه از این وب سایت بود و کاملا منحصر به فرد نوشته شده است.

ارزیابی من از این توضیحات متا به شکل زیر است:

  • خوانایی: خوب
  • کلمات کلیدی مرتبط: معقول است، اگرچه می شد از کلمه خرید نیز در این توضیحات استفاده کرد.
  • ارائه پیام: خوب نیست. این توضیحات بسیار کسل کننده است و با انتظار کاربران همخوانی ندارد.
  • طول توضیحات: کوتاه است.
  • منحصر به فرد بودن: خوب است

ارزیابی من از این توضیحات به این شکل است:

  • خوانایی: خوب
  • کلمات کلیدی مرتبط: خوب
  • ارائه پیام: بسیار خوب است. آنها دقیقا درباره تصور کاربران صحبت می کنند.
  • طول توضیحات: بسیار مناسب
  • منحصر به فرد بودن: خوب است.

خوانایی بالای توضیحات متا

دقیقا مانند تگ عنوان، تگ متا نیز باید با در نظر گرفتن مواردی که در ذهن کاربران وجود دارد نوشته شود و خوانایی بالایی داشته باشد. برای کاربران توضیحات متای سایت شما می تواند یک عامل مهم در تصمیم آنها برای کلیک کردن یا کلیک نکردن روی سایت شما باشد. بنابراین باید توجه ویژه ای روی این مسئله داشته باشید.

برای خوانایی متا دیسکریپشن به چه مواردی باید دقت داشته باشیم؟

ترکیب حروف بزرگ و حروف کوچک اگر قصد نوشتن توضیحات متا به زبان انگلیسی را دارید حتما سعی کنید از ترکیب حروف بزرگ و حروف کوچک استفاده کنید و برای تاثیرگذاری روی کلمات مهم این توضیحات می توانید شروع این کلمات را با حروف بزرگ بنویسید. نوشتن علائمی مانند ستاره، نماد..

بیشتر بخوانید  تکنیک فضای منفی در طراحی سایت چیست و چه اهمیتی دارد؟

برای نوشتن متا دیسکریپشن سعی کنید تا جای ممکن از نوشتن علائمی مانند ستاره، نماد حق چاپ، علامت های تجاری که ثبت نشده اند و …. جلوگیری کنید چرا که استفاده از آنها می تواند تاثیر منفی زیادی روی سئو سایت شما بگذارد و باعث شود تا گوگل به طور کامل از متا دیسکریپشن شما چشم پوشی کند. استفاده بیش از حد از علائم نگارشی برای نوشتن این توضیحات به هیچ وجه نباید بیش از حد از علائم نگارشی مانند نقطه، ویرگول و … استفاده کنید.

کلمات کلیدی مرتبط در توضیحات متا

هر صفحه از وب سایت شما باید توضیحات متا خاص خود را دارا باشد که آنچه که کاربران انتظار دارند در سایت شما مطالعه کنند را به صورت خلاصه توصیف کند. موتورهای جستجو از جمله گوگل معمولا از توضیحات متا بی ربط چشم پوشی کرده و آنها را نادیده می گیرند و به جای آن توصیف خود را ارائه می دهند. با این حال شما می توانید با عملکرد بهتر در نوشتن این توضیحات از بروز مشکلات این چنینی جلوگیری کنید. برای نوشتن این توضیحات بهتر است که شما با کلمات کلیدی مهم هر یک از صفحات سایت خود آشنا باشید.

در ادامه می توانید از این کلمات کلیدی برای نوشتن توضیحات خود استفاده کنید. موتورهای جستجوی مختلفی که امروزه وجود دارند معمولا عبارتی که کاربر وارد کرده است یا کلمات کلیدی مرتبط با آن را به صورت پررنگ نمایش می دهند. این ویژگی در موتورهای جستجوی مختلف متفاوت است، به عنوان مثال گوگل تنها کلمات کلیدی را در لینک سایت و توضیحات متا پررنگ می کند. استفاده از این کلمات کلیدی پررنگ در متا دیسکریپشن و لینک سایت ها راهی برای نشان دادن مرتبط بودن لینک و متا دیسکریپشن سایت ها با عنوانی است که کاربر جستجو کرده است.

بنابراین استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در این توضیحات از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. استفاده از مهم ترین کلمات کلیدی در متا دیسکریپشن به صورت مستقیم روی رتبه بندی و سئو سایت شما تاثیر نمی گذارد ولی با این حال تاثیر غیر مستقیم بسیار جالبی را روی سئو سایت شما دارد. زمانی که کاربران کلمات کلیدی پررنگ را در متا دیسکریپشن سایت شما می بینند بیشتر تمایل پیدا می کنند که روی لینک سایت شما کلیک کنند که این عامل باعث افزایش نرخ کلیک سایت شما شده و در رتبه بندی و سئو سایت شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

داشتن نرخ کلیک بالا می تواند به گوگل و سایر موتورهای جستجو نشان دهد که وب سایت شما طرفداران بیشتری دارد. توجه داشته باشید که موتورهای جستجو گاهی اوقات ممکن است که لجبازی کرده و از توضیحات متا سایت شما چشم پوشی کنند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی به شما پیشنهاد می کنم که هر از چندگاهی متا دیسکریپشن صفحات خود را تغییر دهید تا مجددا توسط موتورهای جستجو انتخاب شوند.

ارائه پیام در توضیحات متا

کاربران گوگل برای کلیک کردن روی لینک سایت شما نیاز دارند تا تشویق شده و پیام صفحه سایت شما را به خوبی دریافت کنند. معمولا ساده ترین کاری که برای ارائه پیام به کاربران می توانید انجام دهید این است که از آنها بخواهید تا اقدامی را انجام دهند. در وب سایت ها معمولا این کار با استفاده از دکمه های کوچکی انجام می شود که به صورت برجسته ظاهر می شوند و حاوی پیامی برای بازدیدکنندگان می باشند. اقداماتی که در این موضوع می توانید از آنها استفاده کنید شامل خرید، ارسال ایمیل و … می باشد.

نکاتی مهم در خصوص ارائه پیام در متا دیسکریپشن

زمانی که صحبت از متا دیسکریپشن می شود این موضوع بسیار مهم است که از کاربران بخواهید تا اقدامی را انجام دهند. اگر نگاهی به مثال iPad 5 mini بیندازید مشاهده خواهید کرد که آنها در توضیحات متا خود از کاربران خواسته اند که خرید خود را از طریق وب سایت انجام داده یا از خدمات دیگر آن استفاده کنند. افرادی که قصد خرید این آیپدها را دارند به راحتی این وب سایت را برای خرید انتخاب می کنند و بر روی آن کلیک خواهند کرد.

استفاده از این روش می تواند نرخ کلیک سایت شما را به میزان زیادی افزایش دهد. با وجود این که افزایش نرخ کلیک سایت از طریق توضیحات متا از اهمیت بالایی برخوردار است ولی باید به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که ارائه متا دیسکریپشن به کاربران این اجازه را می دهد تا اطلاعات کامل تری درباره محصولات شما بدست بیاورند. به عنوان مثال در مثال قبلی مشاهده می کنید که در متا دیسکریپشن اطلاعاتی از قبیل رنگ و اندازه های متفاوت این آی پدها نیز به مشتریان ارائه شده است.

طول مناسب متا دیسکریپشن

در گوگل طول مناسبی برای توضیحات متا، مانند آنچه که در تگ عنوان وجود دارد، ارائه نشده است. پارامترهای مختلفی وجود دارند که می توانند روی طول این توضیحات تاثیرگذار باشند که از جمله این عوامل می توان به موتورهای جستجوی مختلف، سیستم عامل های متفاوت و همینطور دستگاه های مختلف اشاره کرد. اگر توضیحات متا سایت شما خیلی بلند یا خیلی کوتاه نیست هنوز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که موتورهای جستجو این توضیحات را برای کاربران نمایش دهند. البته نیازی نیست که بترسید، در ادامه توضیح خواهیم داد که چگونه با انتخاب طول متا دیسکریپشن شانس خود برای حضور در لیست جستجوی گوگل را افزایش دهید.

مقایسه کاراکتر و پیکسل

صرف نظر از موتور جستجو هر SERP دارای فضای محدودی برای توضیحات متا می باشد. موتورهای جستجو بینگ، یاهو و DuckDuckGo توصیه می کنند که از حداکثر مقدار کاراکتر برای نوشتن متا دیسکریپشن استفاده کنید. با این حال گوگل توصیه می کند که از حداکثر مقدار پیکسل برای انجام این کار استفاده کنید. در نظر گرفتن پیکسل به عنوان معیار می تواند منطقی تر باشد چرا که کاراکترهای مختلف دارای اندازه های متفاوتی می باشند. بنابراین بهتر است که از پیکسل به عنوان یک معیار برای نوشتن متا دیسکریپشن استفاده کنید.

طول توضیحات متا meta description در گوگل حداکثر عرض تگ متا meta description در SERP گوگل 600 پیکسل می باشد. توضیحات متا در لیست این موتور جستجو چهار خط را اشغال می کند. بنابراین به صورت تئوری شما می توانید از یک فضای 2400 پیکسلی بهره مند شوید اما واقعیت این است که گوگل به ندرت به کاربران خود اجازه می دهد تا از تمام این فضا استفاده کنند.

با در نظر گرفتن مواردی از قبیل پررنگ بودن کلمات کلیدی در تگ متا و حاشیه مطالب از اطراف به این نتیجه می رسیم که شما می توانید حداکثر از طول 920 پیکسلی برای نوشتن متا دیسکریپشن استفاده کنید. بنابراین حدودا می توان گفت که گوگل اجازه استفاده از 155 کاراکتر را برای شما فراهم می کند. اطمینان حاصل کنید که طول توضیحات متا شما خیلی کوتاه نباشد، در صورت کوتاه بودن گوگل ممکن است توضیحات خود را به تگ متا شما اضافه کند که به هیچ وجه تاثیر مثبتی روی سئو سایت شما نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید  8 نکته در طراحی صفحه بندی سایت Pagination

بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی سعی کنید توضیحات شما حداقل 70 کاراکتر یا 430 پیکسل داشته باشد. لطفا به این نکته توجه داشته باشید که نسخه تبلت و گوشی گوگل دارای عرض بیشتری برای توضیحات متا می باشد، اگرچه این امکان در حال حاضر وجود ندارد که شما بتوانید طول این توضیحات را براساس دستگاه تغییر دهید. بنابراین بهتر است که به حداقل و حداکثر طول این توضیحات در نسخه دسکتاپ گوگل پایبند باشید.

موتورهای جستجوی دیگر مانند یاهو، بینگ و DuckDuckGo نیز قوانین متفاوتی برای طول متا دیسکریپشن در دستگاه های مختلف ندارند. طول توضیحات متا در موتور جستجوی بینگ موتور جستجوی بینگ توصیه می کند که حداکثر از 160 کاراکتر برای نوشتن توضیحات متا برای صفحات مختلف سایت خود استفاده کنید. تحقیقات ما نشان داده است که معمولا توضیحاتی که دارای 160 کاراکتر یا بیشتر می باشند به صورت ناقص در این موتور جستجو نمایش داده می شوند.

بنابراین توصیه ما به شما این است که سعی کنید طول این توضیحات را حداکثر 155 کاراکتر در نظر بگیرید. علاوه بر این به شما پیشنهاد می کنیم در این موتور جستجو از حداقل 70 کاراکتر برای نوشتن این توضیحات استفاده کنید. متا دیسکریپشن در یاهو و DuckDuckGo موتور جستجوی یاهو در بخش راهنمای سئو سایت خود توضیحاتی در خصوص حداقل و حداکثر طول توضیحات متا به کاربران ارائه نمی دهد. با این وجود تحقیقات ما نشان داده است که SERP یاهو حداکثر عرض 553 پیکسل را برای کاربران خود فراهم می کند.

از آن جایی که توضیحات متا از دو خط تشکیل شده است می توان گفت که یاهو امکان استفاده از 160 کاراکتر را در این توضیحات برای شما فراهم می کند. با این حال تحقیقات ما نشان داده است که معمولا نمی توان از تمام 160 کاراکتر استفاده کرد و توضیحاتی که دارای طولی بیش از 150 کاراکتر می باشند معمولا به صورت ناقص و کوتاه شده نمایش داده می شوند. حداقل تعداد کاراکتری که می توان در این توضیحات در گوگل استفاده کرد نیز 70 کاراکتر می باشد.

اگرچه توضیحات موتور جستجوی DuckDuckGo اطلاعات چندانی درباره حداقل و حداکثر طول توضیحات متا به ما ارائه نمی دهد . اما تحقیقات نشان داده است که در این موتور جستجو می توان از حداقل 70 کاراکتر و حداقل 155 کاراکتر برای متا دیسکریپشن استفاده کرد و بهتر است که بیشتر یا کمتر از این تعداد کاراکتر را برای این توضیحات استفاده نکنید.

توضیحات متا منحصر به فرد در کل سایت

برای این که موتورهای جستجو و کاربران بتوانند بین صفحات مختلف تمایز قائل شوند بسیار مهم است که هر صفحه ایندکس شده دارای توضیحات متا منحصر به فرد باشد. زمانی که شما از متا دیسکریپشن های مشابه برای صفحات مختلف استفاده می کنید هم موتور جستجو و هم کاربران تصور می کنند که این متا دیسکریپشن ها یکسان می باشند.

زمانی که موتور جستجو توضیحات متا را یکسان تشخیص می دهد ممکن است گمان کند که محتوای صفحات مختلف نیز یکسان است و در نتیجه این موضوع می تواند برای موتورهای جستجو گیج کننده باشد و تاثیر منفی زیادی روی سئو سایت شما داشته باشد. به همین علت است که اکثر کارشناسان توصیه می کنند که برای نوشتن متا دیسکریپشن ها حتما به ویژگی منحصر به فرد بودن آنها توجه داشته باشید تا بتوانید با استفاده از این توضیحات تاثیر مثبتی روی سئو سایت خود داشته باشید.

چرا باید از توضیحات متا استفاده کنیم؟

توضیحات متا در واقع درب ورود به سایت و صفحات سایت شما می باشد و به همین علت باید آن را به بهترین شکل ممکن بنویسید. این توضیحات می تواند نقش اساسی را در تصمیم بازدیدکننده برای کلیک روی سایت شما داشته باشد.

بهینه سازی موتور جستجو

حتی اگر ارتباط مستقیمی بین توضیحات متا با کیفیت و رتبه بندی بهتر صفحات وب سایت در موتور جستجوی گوگل وجود نداشته باشد باز هم باید بدانید که این توضیحات می توانند تاثیر زیادی در بهینه سازی موتورهای جستجو داشته باشند:

  • این توضیحات به صورت برجسته در SERP موتورهای جستجو نمایش داده می شوند که تاثیر زیادی روی بهینه سازی سایت دارد.
  • موتورهای جستجو تعداد کاربرانی که روی لینک های سایت شما کلیک می کنند را اندازه گیری می کنند. زمانی که کاربران با مطالعه متا دیسکریپشن سایت شما به وب سایت شما مراجعه می کنند باعث می شود تا رتبه سایت شما به میزان زیادی بهبود پیدا کند.

تجربه کاربری

زمانی که صحبت از متا دیسکریپشن می شود باید بدانید که این مسئله در سئو سایت به میزان زیادی مورد علاقه موتورهای جستجو است. در صورتی که توضیحات متا صفحات وب سایت شما برای کاربران مفید باشد می تواند تاثیر زیادی روی سئو سایت شما داشته باشد.

توضیحات متا به میزان زیادی نرخ کلیک سایت را ارتقا می دهند

متا دیسکریپشن می تواند به میزان بسیار زیادی روی نرخ کلیک سایت شما ( درصد افرادی که روی سایت شما کلیک می کنند) تاثیرگذار باشد. این توضیحات در واقع می تواند ارتباط مستقیمی با فروش وب سایت شما داشته باشد و سودآوری فراوانی را برای شما به همراه داشته باشد.

زمانی که محتوای شما دارای متا دیسکریپشن نباشد یا این توضیحات خیلی کوتاه یا خیلی بلند باشند موتورهای جستجو توضیحات خود را برای متا دیسکریپشن سایت شما جایگزین می کنند. این موضوع در اغلب مواقع نمی تواند برای سئو سایت شما مثبت واقع شود چرا که می تواند باعث فریب خوردن کاربرانی شود که قصد کلیک روی لینک سایت شما را دارند.

ارتباط شبکه های اجتماعی و توضیحات متا

برای افزایش ترافیک سایت خود بهتر است که از قابلیت علامت گذاری در شبکه های اجتماعی استفاده کنید که از جمله آنها می توان به Open Graph فیسبوک یا Twitter Cards شبکه اجتماعی توییتر اشاره کرد. استفاده از این علامت گذاری ها برای بازیابی اطلاعاتی مانند عنوان، توضیحات و تصاویری که باید در شبکه های اجتماعی نمایش داده شوند بسیار مفید و موثر است. با استفاده از این روش های علامت گذاری می توانید کاربران بیشتری را از طریق شبکه های اجتماعی که در آنها فعالیت دارید بدست بیاورید.

زمانی که شما از روش علامت گذاری استفاده نکرده باشید در اغلب مواقع توضیحات متا سایت شما برای نمایش در شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین اگر نمی توانید لینک های خود را علامت گذاری کنید و آنها را در شبکه های اجتماعی نمایش دهید به شما پیشنهاد می کنیم که حتما متا دیسکریپشن عالی را برای صفحات سایت خود بنویسید تا به افزایش ترافیک سایت از طریق فعالیت در این شبکه های اجتماعی کمک کرده باشید.

بیشتر بخوانید  ریدایرکت چیست؟آشنایی با کدهای ریدایرکت سایت و انواع Redirect

بهینه سازی متا دیسکریپشن برای فایل های PDF

موتورهای جستجوی مختلف در تلاش هستند تا بتوانند سراسر وب از جمله فایل های PDF را ایندکس کنند.بنابراین اگر شما هم از این فایل ها در وب سایت خود استفاده می کنید حتما باید توضیحات متا آنها را بهینه سازی کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از انتشار آنها دریافت کنید.

چگونه متا دیسکریپشن را در Adobe Reader Pro تعریف کنیم؟

برای تعریف توضیحات متا برای یک فایل PDF با استفاده از نرم افزار Adobe Reader Pro مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا فایل PDF خود را با استفاده از نرم افزار Adobe Reader Pro باز کنید.
  • وارد بخش file->Properties شوید.
  • قسمت Subject را جستجو کرده و توضیحات متا خود را در آن وارد کنید.

لطفا به این نکته مهم توجه داشته باشید که هیچ راه آسانی برای تعریف متا دیسکریپشن در سیستم عامل مک وجود ندارد. ابزارهایی برای انجام این کار وجود دارند که به صورت غیرقانونی متا دیسکریپشن را تعریف می کنند.

آیا استفاده از کاراکترهای فانتزی در متا دیسکریپشن نرخ کلیک سایت ما را افزایش می دهد؟

یک دلیل بسیار مهم وجود دارد که باعث می شود تا شما با استفاده از این کاراکترها به میزان بسیار کمی در زمان جستجو در موتورهای جستجو مشاهده کنید و آن این است که اکثر موتورهای جستجو علاقه ای به این کاراکترها ندارند.

بنابراین سعی کنید تا جای ممکن از کاراکترهای فانتزی مانند ستاره، نماد حق چاپ، نماد علامت تجاری ثبت شده یا علامت تجاری در متا دیسکریپشن خود خودداری کنید تا بتوانید تاثیر مثبتی روی سئو سایت خود داشته باشید.

حتی شاید برای شما جالب باشد که بدانید استفاده بیش از حد از کاراکترهایی مانند خط تیره، ویرگول یا نقطه در متا دیسکریپشن نیز می تواند تاثیر منفی روی بهینه سازی موتورهای جستجو داشته باشد.

آیا باید متا دیسکریپشن تمامی صفحات را به صورت دستی تعریف کنیم؟

انجام دادن این کار برای توضیحات متا به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر علاقه مند هستید تا ایده آل ترین روش را پیاده سازی کنید هر صفحه ای که در وب سایت شما قرار دارد باید دارای یک توضیحات متا منحصر به فرد باشد که شما به صورت دستی وارد کرده اید.

برای یک وب سایت که نهایتا دارای 100 صفحه می باشد این کار ساده است و مشکل ساز نیست ولی برای وب سایت هایی که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت دارند و دارای بیش از هزار صفحه می باشند این کار بسیار زمان بر خواهد بود. در واقع شما زمانی باید توضیحات متا را به صورت دستی در وب سایت خود وارد کنید که بتواند تعداد صفحات سایت را بشمارید.

بهتر است که ابتدا مشخص کنید که کدام یک از صفحات سایت برای شما مهم تر است و سعی کنید که متا دیسکریپشن را برای این صفحات به صورت دستی وارد کنید. معیارهایی که برای انتخاب این صفحات می تواند مهم باشد شامل مواردی از قبیل درآمد از طریق صفحه مد نظر، ترافیک طبیعی سایت از طریق این صفحه، میزان حیاتی بودن این صفحه برای وب سایت و … باشد.

این توضیحات اغلب برای صفحات محصول، صفحات بایگانی وبلاگ و … ایجاد می شود. بنابراین شما باید سعی کنید یک الگوی ایده آل را برای نوشتن این توضیحات داشته باشید. توجه داشته باشید که در بیشتر موارد تنها بیست درصد از صفحات سایت می توانند هشتاد درصد از ترافیک طبیعی ورودی سایت شما را تشکیل دهند.

من توضیحات متا سایت خود را بروزرسانی کردم ولی گوگل هنوز نسخه های قدیمی را نشان می دهد

احتمالا دلیل اصلی بروز این مشکل این است که از زمانی که شما توضیحات متا سایت خود را بروزرسانی کرده اید موتورهای جستجو از صفحه سایت شما دیدن نکرده اند. موتورهای جستجو برای بازدید از صفحات سایت شما و پردازش همه تغییرات نیاز به کمی زمان دارند.

اگر شما هم نگران این هستید که این روند چقدر می تواند به طول بینجامد باید بدانید که این مسئله برای صفحات مختلف وب سایت متفاوت می باشد. صفحات معتبر سایت و صفحاتی که به صورت مرتب به روزرسانی می شوند معمولا بسیار سریع تر از سایر صفحات به روزرسانی می شوند و چون بازدید بیشتری دارند در مدت زمان کوتاه تری تغییرات آنها در موتورهای جستجو اعمال می شود.

بنابراین موتورهای جستجو ممکن است تنها در دو دقیقه توضیحات متای جدید سایت شما را تغییر دهد. این روند ممکن است برای سایر صفحات بین چند ساعت تا چند روز به طول بینجامد. این عنوان در افزایش نرخ CTR نیز موثر است. وقتی کاربر نتایج گوگل را مشاهده می کند محتوای این متا تگ هم در نتایج مشاهده می کند(تا سقف حدود 250 کاراکتر).خودتان را جای کاربر بگذارید.

چه چیزی در این متاتگ قرار دهید تا کاربر راغب شود روی لینک شما کلیک کند و توجهش جلب شود؟ آن مقادیر را به شرطی که واقعا در محتوای شما وجود دارد (یا مرتبط آن وجود دارد) در این متاتگ قرار دهید. در عین حال به خاطر داشته باشید گاهی اوقات گوگل ، خودش بخشی از متن را از محتوا قرار می دهد و در نتایج به جای meta description نشان می دهد.

مخصوص توسعه دهندگان و برنامه نویسان:

نحوه تغییر متا تگ عنوان به صورت dynamic در زبان php :

پس از مقدار دهی عنوان پویا (dynamic) در یک متغیر (دراینجا $des) به صورت زیر عنوان صفحه را تغییر دهید:

نحوه تغییر این متاتگ در asp.net :

asp.net دارای یک مشخصه (property) برای مشخصه Page است که بشکل زیر می توانید مقدار دهی کنید (CSharp و VB.Net) :

Page.MetaDescription="مقدار"

برخی برنامه نویسان وب در asp.net به خود سختی زیادی می دهند تا متا تگ در هدر (داخل کد سمت سرور) ایجاد کنند و سپس با افزودن attribute آن را مقدار دهی کنند. برای متا تگ description نیازی به این کار نیست با استفاده از کد بالا که خود .NET تعریف کرده است بدون دردسر می توان این متاتگ را مقداری دهی کرد.

صحبت پایانی

به طور کلی توضیحات متا برای هر صفحه از سایت شما می توانند نقش حیاتی را در سئو داشته باشند و باعث شوند تا کاربران بیشتری وارد صفحه مورد نظر شده و در لیست جستجوی موتورهای جستجو لینک های شما را برای کلیک کردن انتخاب کنند. به همین علت است که شما باید تمامی نکاتی که در این مطلب برای نوشتن توضیحات متا سایت بیان کردیم را رعایت کنید تا بتوانید بهترین متا دیسکریپشن را برای صفحات سایت خود بنویسید و مطمئن باشید که بهترین نتیجه را از این کار دریافت خواهید کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *